Mimo powszechnej cyfryzacji, wizytówki nadal są najczęściej zamawianymi wydrukami. Ich popularność nie słabnie, ponieważ w naprawdę niewielkim formacie mieszczą wszystkie najważniejsze informacje dotyczące przedsiębiorstwa. Wizytówki są przydatne na spotkaniach: czy to z klientami, czy z partnerami biznesowymi niezależnie od branży, w której działamy. Jak należy przygotować poprawny projekt do druku wizytówek? Na co zwrócić uwagę gdy chcemy, aby przyciągnęły one uwagę? Tego dowiesz się z naszego wpisu, zatem zapraszamy do lektury!

Dobrze przygotowane oraz wykonane wizytówki oprócz funkcji informacyjnej pełnią także funkcję reprezentacyjną. Zatem jakie cechy powinna posiadać wizytówka idealna? Nad tym powinniśmy się zastanowić już od początku, przed przystąpieniem do tworzenia projektu. Ważne jest by przemyśleć jaki interesuje nas format, rodzaj i gramatura papieru a także czy i jakie uszlachetnienia chcielibyśmy wykorzystać.

Zacznijmy od formatu. Najpowszechniejszym formatem wizytówek jest wymiar 90×50 mm. Wiele portfeli oraz wizytowników jest przygotowanych na przechowywanie wizytówek właśnie w takim formacie. Dlatego też przy projektowaniu i zamawianiu powinniśmy wziąć to pod uwagę. Nie chcemy przecież, aby nasze wizytówki wylądowały gdzieś na dnie szuflady i poszły w zapomnienie tylko dlatego, że nie zmieściły się w odpowiednim miejscu ;)

Przy omawianiu podstawowych cech wizytówki należy także zwrócić uwagę na rodzaj i gramaturę papieru. Najczęściej wybieranym podłożem do druku wizytówek jest papier kredowy (matowy lub błyszczący) o gramaturze 350 gram (czyli 1m2 takiego papieru będzie ważył 350 gram) chociażby ze względu na zwiększoną wytrzymałość. Ponadto przyjęło się, że im większa gramatura, tym lepiej. Papier o gramaturze 250-300 g jest wprawdzie tańszą opcją, jednak mniej elegancką i zdecydowanie rzadziej wykorzystywaną do druku tego rodzaju produktów. Możliwy jest także druk na kartonie, który jest zdecydowanie grubszy od papieru, jednak nie jest aż tak gładki. Przy wyborze odpowiedniego materiału do druku warto także zastanowić się nad wykorzystaniem papierów ozdobnych. Tutaj możemy wyróżnić papiery opalizujące, kolorowe kartony czy też wszelkie papiery o dekoracyjnej fakturze.

Skoro najczęściej zamawiane wizytówki występują w standardowych wymiarach i też takie najbezpieczniej jest zamówić, nasuwa się następujące pytanie:
Jak mamy wyróżnić się na tle konkurencji mając takie same wizytówki jak inni? Sposobów na zwrócenie uwagi naszych potencjalnych klientów i kontrahentów akurat na naszą wizytówkę jest kilka. Projekt wizytówki możemy wykonać nie tylko w poziomie. Wizytówki pionowe zdecydowanie rzadziej są drukowane, toteż warto rozważyć także tę opcję jeśli zależy nam na niepowtarzalności. Ponadto możemy zdecydować się na zaokrąglone rogi, co nie tylko wyróżni naszą wizytówkę. Rogi zazwyczaj najszybciej niszczą się w takiego typu produktach a zaokrąglone dłużej prezentują się atrakcyjnie.

Kolejnym pomysłem na zwrócenie uwagi na naszą wizytówkę jest wykorzystywanie uszlachetnień. Więcej o tym czym są uszlachetnieniach i jakie wyróżniamy rodzaje pisaliśmy w naszym poście: „Uszlachetnienia, czyli jak dodać zwykłym wydrukom charakteru” (przeczytaj!).

Po omówieniu formatu, rodzaju papieru i jego gramatury oraz o możliwościach związanych z uszlachetnieniem wydruku możemy przejść do kilku porad dotyczących wykonania samego projektu. Jakie informacje powinny się znaleźć na wizytówce, aby była jak najbardziej użyteczna? Otóż nie możemy zapomnieć o umieszczeniu naszych (bądź naszego pracownika) danych, tj. imię i nazwisko, pełne stanowisko pracy oraz numer telefonu i adres mailowy. Dodatkowo powinniśmy umieścić nazwę firmy, jej logo, dane adresowe firmy oraz jej numer NIP. Warto też umieścić adres strony internetowej przedsiębiorstwa aby nasi klienci i partnerzy biznesowi łatwiej mogli sięgnąć po więcej informacji o naszej działalności. Istotny jest także wybór odpowiedniej czcionki i kolorystyki. W przypadku czcionki, można wybrać oryginalną czcionkę, która będzie przyciągać wzrok. Jednak w pierwszej kolejności powinniśmy zadbać o to, aby była ona czytelna. Chyba nie ma nic gorszego jak problem z rozszyfrowaniem tekstów ;) Z kolei jeśli chodzi o wybór kolorów: warto wykorzystać charakterystyczne barwy kojarzące się z przedsiębiorstwie także przy tworzeniu projektu do wizytówki. Jeżeli jednak nie chcemy wykorzystać kolorów takich jak np. w logotypie, możemy wykorzystać kolory uniwersalne a zarazem eleganckie. Należy do nich kolor granatowy, czarny czy też kolor biały (jednak wykorzystując kolor biały wizytówki powinny być wydrukowane na ciemnym podłożu).

Projekty graficzne zazwyczaj wykonuje się w programach tj. Adobe Illustrator, Photoshop CS lub też Corel Draw. Przygotowując projekt graficzny zawsze pamiętaj o:

  1. uwzględnieniu dodatkowego obszaru roboczego, czyli tzw. spadów: spady powinny wynosić po 2 mm z każdej strony,
  2. nieumieszczaniu istotnych elementów projektu zbyt blisko krawędzi (linii cięcia),
  3. korzystaniu z modelu kolorów CMYK,
  4. zamienieniu wszystkich fontów na krzywe,
  5. używaniu grafik w wysokiej rozdzielczości (co najmniej 300 DPI),
  6. dokładnym sprawdzeniu projektu (pod kątem merytorycznym oraz technicznym) przed zleceniem wizytówek do druku.

Jak widzimy, jest wiele aspektów nad którymi warto się zastanowić przed stworzeniem swojej idealnej wizytówki. Jednak warto pamiętać o tym, że na podstawie otrzymanej wizytówki nasz potencjalny klient, kontrahent czy przyszły pracownik dokonują pierwszej oceny. Ważne, by pierwsze wrażenie było jak najbardziej pozytywne ;)
Jednak najistotniejsze jest, by wizytówka była estetyczna, prosta w odbiorze oraz by nie zawierała zbyt dużo niepotrzebnych informacji oraz elementów. Powinniśmy dokładnie się zastanowić jakie informacje na wizytówce są ważne, a które możemy pominąć.
Istotny jest także wybór formatu. Czasem, jeśli chodzi o format, standardowe rozwiązania są tymi najlepszymi. Warto także zastanowić się na jakim materiale powinny zostać wydrukowane nasze wizytówki. Im większa gramatura papieru, tym lepiej gdyż wtedy wizytówki prezentują się niezwykle elegancko, są także bardziej odporne na użytkowanie.
Z kolei jeśli chodzi o dodatkowe uszlachetnienia – dzięki nim jesteśmy w stanie osiągnąć „efekt wow” nawet pomimo najprostszego projektu graficznego.
Zatem, podsumowując, dobrze jeśli wizytówka wyróżnia się na tle konkurencji dzięki swojej oryginalności, jednak w pierwszej kolejności należy zadbać o to, by dobrze przedstawić nasze przedsiębiorstwo i markę, gdyż to jest zadaniem kluczowym wizytówki.

Produktami uzupełniającymi do druku wizytówek są: ulotki i plakaty.

wizytowka druk uszlachetnienie drukarnia opole

źródło: Pinterest

wizytowka drukarnia opole druk

źródło: Pinterest

wizytowka drukarnia opole druk

 źródło: Pinterest

wizytowka drukarnia opole druk

źródło: Pinterest

źródło: Pinterest

źródło: https://helpx.adobe.com/pl/indesign/how-to/business-card-design.html