Mimo że nowe technologie całkowicie zrewolucjonizowały tradycyjne media, jedna z form reklamowych wyszła z tego przewrotu obronną ręką, a jest nią billboard (https://lrps.pl/portfolio-items/billboardy/).
W branży zwane reklamą zewnętrzną, billboardy nadal stanowią skuteczny kanał dotarcia do szerokiego odbiorcy. Są wszechobecne, spotykamy je na każdym kroku, ale czy faktycznie zauważamy ich przekaz? Billboard może być bardzo skuteczną formą reklamy, jeśli jest przygotowany zgodnie z kilkoma zasadami.
Oto 6 podstawowych reguł, których należy przestrzegać podczas tworzenia projektu billboardu:
- SZEŚĆ SŁÓW LUB MNIEJ
Billboardy zauważamy będąc w ruchu (zazwyczaj jadąc samochodem), a zatem mamy mniej niż 3 sekundy, aby złapać główny przekaz. Zwięzły krótki tekst to podstawa dobrego billboardu. Każda marka, produkt czy usługa może zostać opisana przy użyciu maksymalnie 6 słów.
- ZRÓB MIEJSCE DLA JEDNEGO BOHATERA
Każdy billboard powinien zawierać tylko jeden element wiodący. Często stykamy się z reklamą zewnętrzną, w której wszystkie elementy prezentowane są na równi, przez to konkurują ze sobą o uwagę odbiorcy. Jadąc samochodem (min. 50km/h) nie jesteśmy w stanie spostrzec ich wszystkich w jednakowym stopniu. Brak elementu dominującego na billboardach, sprawia że jego treść jest słabo zapamiętywalna i trudna do odkodowania.
- BILLBOARD TO NIE ULOTKA CZY FOLDER REKLAMOWY
Billboard „obładowany” numerami telefonów, adresami email, danymi kontaktowymi w żadnym stopniu nie podniesie jego efektywności. Reklama zewnętrzna jest idealnym medium wspomagającym budowanie marki, jej rozpoznawalności. Oczywiście jest również skutecznym medium informacyjnym, dlatego oprócz ciekawych walorów wizualnych, warto umieścić jeden kontakt, który odeśle odbiorcę do bardziej szczegółowych danych (np. adres www).
- BĄDŹ TWÓRCZY NIE PRZEMĄDRZAŁY
Nudny billboard zostanie niezauważony. Billboard złożony z metafor (wizualnych czy słownych), zawierający niezrozumiałe słowa dla przeciętnego odbiorcy, zostanie z pewnością zignorowany. Nie staraj się zawstydzić potencjalnego klienta swoją elokwencją, tylko w prosty i kreatywny sposób przekaż mu pewną ciekawą treść.
- OBRAZ MA WIĘKSZĄ SIŁĘ NIŻ SŁOWO
Tworząc projekt billboardu, pamiętaj, że jest to medium wizualne.
Masz 3 sekundy, aby złapać wzrok odbiorcy i zrobić na nim piorunujące wrażenie. Formy graficzne w dużo większym stopniu pozostaną w pamięci odbiorcy, aniżeli tekst.
- WIĘCEJ ZNACZY LEPIEJ
Billboard jako medium masowe, aby było skuteczne, musi być zauważalne. Oczywiście nie można przesadzać z ich ilością, ale często prezentowany przekaz dużo prościej zapada w pamięć. Planując kampanię z wykorzystaniem tej formy reklamy, warto bardzo szczegółowo przeanalizować lokalizacje nośników zewnętrznych, aby mieć pewność, że nasz potencjalny klient będzie miał okazję się z nim zetknąć.
Aby mój post nie miał wymiaru jedynie teoretycznego, poniżej znajdziecie kilka przykładowych reklam zewnętrznych (ze świata), które według mnie zasługują na wyróżnienie: