W ofertach wielu drukarni internetowych zamawiając druk chociażby wizytówek lub ulotek spotkać się można z pojęciem uszlachetniania. Czym jest uszlachetnianie, jakie możemy wyróżnić rodzaje? Dowiesz się tego czytając nasz wpis.
Dzięki uszlachetnieniu nawet najprostszy projekt ulotki, zaproszenia czy wizytówki nabierze niepowtarzalnego charakteru. Do najczęstszych rodzajów uszlachetnień wydruków zaliczamy foliowanie, lakierowanie, hot stamping czy też tłoczenie ślepe.
Foliowanie
Foliowanie, polega na pokryciu gotowego wydruku folią, która zostaje nałożona na gorąco. Na rynku istnieje kilka rodzai folii wykorzystywanych do foliowania. Są to folie matowe, błyszczące a także w wersji soft-touch, czyli aksamitnej w dotyku. Foliowanie pełni nie tylko funkcje wizualne, poprawiające wygląd wydruku. Dodatkowo zabezpiecza wydruk przed wilgocią, promieniowaniem UV, uszkodzeniami chemicznymi oraz mechanicznymi. Natomiast, co ważne, foliowanie nie chroni przed zadrapaniami. O ile na folii o wykończeniu błyszczącym nie będą one tak widoczne jak na matowej, to jednak warto się zastanowić nad zastosowaniem specjalnej folii. Folia ta to anti scratch. Warto upewnić się, czy w ofercie drukarni znajdziemy też taki sposób uszlachetnienia, zwłaszcza jeśli zdajemy sobie sprawę z tego, że nasz wydruk zostanie narażony na takiego rodzaju uszkodzenia. Jednak należy pamiętać o tym, że nie każde podłoże nadaje się do foliowania. Takie materiały jak papier ozdobny tudzież fakturowany kompletnie się do tego nie nadaje. Ozdobny traci cały swój urok poprzez laminowanie, drobinki papieru nie są tak dobrze widoczne. Natomiast fakturowany, którego powierzchnia jest porowata, poprzez laminowanie staje się jednolity, wygładzony co także mija się z celem.
Lakierowanie
Jest kolejnym sposobem zabezpieczenia wydruku. Jak nazwa wskazuje, wydruk pokrywany jest lakierem, który następnie jest utwardzany promieniowaniem UV – jest to najpopularniejszy wariant lakierowania. Lakierem można zabezpieczyć zarówno cały wydruk, jak tylko jego fragment. Króluje tutaj dowolność oraz indywidualne preferencje klienta. Co ciekawe, istnieje także lakier, tzw. puchnący. Kiedy naniesie się kilka warstw tegoż lakieru na wybrany element projektu uzyskać można ciekawy efekt 3D. Jednak należy pamiętać, że tu także nie każdy projekt może zostać potraktowany takim lakierem. Wyjątkiem są np. katalogi szyte. Lakier 3D podczas dalszej obróbki takiegoż katalogu, jaką jest chociażby szycie, może odbić się na pozostałych stronach, co niewątpliwie nie jest efektem pożądanym. Należy także uważać na zastosowanie takiego lakieru na krawędziach arkuszy. Arkusze często podlegają dodatkowym obróbkom takim jak cięcie na gilotynie poligraficznej lub też bigowanie i właśnie w tych miejscach może zostać uszkodzony. Dlatego też warto przemyśleć miejsce zastosowania lakieru puchnącego.
Tłoczenie ślepe
Polega na umieszczeniu podłoża, czyli materiału na którym wydrukowano projekt, między matrycę i patrycę. Dzięki dociskowi, na papierze znajdującym się pomiędzy, powstaje bardzo ciekawe przetłoczenie. Nadaje to niewątpliwie niepowtarzalnego charakteru. Tłoczenie odbywa się w temperaturze otoczenia lub poprzez podgrzanie tłocznika do temperatury sięgającej kilkudziesięciu stopni Celsiusa. Dzięki podgrzaniu tłoczony materiał w większym stopniu zachowuje pożądane odkształcenie. Gdy temperatura zostanie jeszcze bardziej podwyższona, możliwe jest dodatkowe odbarwienie tłoczonego materiału, jakim jest na przykład skóra.
Hot-stamping
Hot-stamping to nic innego jak tłoczenie z wykorzystaniem folii, czyli jest odmianą tłoczenia ślepego. Do hot-stampingu także wykorzystuje się metalowe matryce, które doskonale przewodzą ciepło a także folię hot-stampingową. Często wykorzystuje się folie metaliczne, np. złote lub srebrne.
Poniżej przedstawiamy kilka zdjęć wydruków poddanych uszlachetnieniu:
źródło: Pinterest
źródło: Pinterest
źródło: Pinterest
źródło: Pinterest
źródło: Pinterest
źródło: Pinterest